Messis
A „Messis” a hber masijakh, mosiakh, valamint az armi msikha szavak magyar alakja. A sz jelentse „felkenetett”, a Hber Bibliban gyakran elfordul s a szent olajjal felkent fpapot vagy kirlyt jelentette. A Biblia azonban nem utal arra, hogy Jzust felkentk volna. A keresztny arabok Jzust „Yasu’ al-Masih”-nak, azaz Jzus Messis hvjk.


Krisztus
Az jszvetsg grg nyelvben a Messis sz fordtsa Χριστός (Khrisztosz), azaz krizmval (szentelt olajjal) felkent. Ez terjedt el a tbbi eurpai nyelvben is, a magyarban pldul Krisztus alakban. A keresztnyek Jzust gyakran Jzus Krisztusknt emltik. Az keresztny idkben a grg hal (IXΘYΣ) sz kezdbetibl a kvetkez rvid hitvalls keletkezett:
ΙΗΣΟΥΕ ΧΡΙΣΤΟΣ ΘΕΟΝ ΥΙΟΣ ΣΩΤΗΡ
(Jszsz Khrisztosz The Hiosz Sztr)
+++++
A sor jelentse „Jzus Krisztus, Isten fia, Megvlt”. A hal sokig volt Jzus szimbluma. A keresztnysgben Jzust a mai napig szimbolizljk a XP (kh-r) betkkel.
Az evangliumokban Jzus sok ms cmvel is tallkozhatunk, mint pldul prfta, r, Emberfia s a zsidk kirlya.
Az szvetsgi prfcik ezenkvl a Messist egyszer „Immnuel” nven emltik (sais knyve 7:14), sais knyve egy msik helyn (9:6) pedig „hvjk nevt: csodlatosnak, tancsadnak, ers Istennek, rkkvalsg atyjnak, bkessg fejedelmnek.” Jzus gyakran „Ember Finak” hvta magt, az angyal Mrinak azt grte, hogy fia „hvatik Isten Finak” lenni, s Jzus nem tagadta meg, mikor a Nagytancsban megkrdeztk t: „Te vagy teht az Isten Fia?” (Lukcs 22:70).
Azonban nhny tuds gy tartja, hogy az „Ember Fia” kifejezs csak egy egyes szm els szemly nvms szerept tlttte be, az „Isten Fia” kifejezs pedig csupn egy „igaz szemlyt” jelentett, azaz egyik cm vagy megnevezs sem rthet sz szerint. Erre utalnak a korabeli feljegyzsekben tallhat hasonl, a zsid papok s brk esetben is alkalmazott szhasznlatok is.

sszessgkben mindezek a cmek a keresztnysg tbbsgnek Jzus isteni mivoltt tanstjk, br vannak olyan trtnszek s ms egynek is, akik ms rtelmet tulajdontanak nekik. Vermes Gza mai trtnsz „Jzus a zsid; az evangliumok trtnszeti olvasata” cm mvben rszletesen tanulmnyozza tbbek kztt Jzus cmeit is. A kvetkezket tallta:


Prfta
A Hber Biblia prfti olyan emberek voltak, akik Istennel beszltek (teopneusztia s teofnia), Isten beszdeit a npeknek hirdettk s ezzel gyakran a politikai-gazdasgi hatalmat is kritizltk. A Jzus korabeli farizeusok hite szerint a prftk kora Malakissal lezrult, de az apokrif Makkabeusok 1. knyvnek rja gy hitte, hogy egy prfta egy napon jra megjelenik Jdeban.
Dnielt nem is tartottk prftnak, mert az akkori blcsek gy vltk, hogy k a prftk szellemi rksei, s magukat az Isten trvnyei kzvettinek tartottk. Emellett a Sirk Blcsessge 48:10. verse egy prftnak jra megjelenst a vilg vge elhrnknek tekinti.
Zsid kortrsai Jzust prftnak tartottk (Mt evangliuma 21:11 s Lukcs 7:16) szerint, s Jzus is, hacsak tttelesen s pldlzva is, de prftnak hvta magt (Mt evangliuma 13:57, Mrk 6:4, Lukcs 4:24-ban). Ezek ellenre a keresztnyek nem szvesen hasznltk ezt a cmet r, taln mert az els kt szzadban Jdeban sok olyan sarlatn lt, akik a vilg vgt prftltk.


r
Br az evangliumok s az Apostolok cselekedetei gyakran hasznljk az r cmet Jzusra, Jzus soha nem hivatkozott magra ekppen, mindig csak msok hvtk gy. Ezt a tnyt aztn sokan sokflekppen magyarztk: nmelyek gy vlik, hogy a tantvnyok nem azrt hvtk rnak, mert istensgnek tekintettk, hanem csupn mint a tanul a tantjt hvja gy.
Vannak akik gy gondoljk, hogy az jszvetsg ugyan istensgkppen hasznlja ezt a cmet, de kveti csak halla s feltmadsa utn tulajdontottak neki istensget.
Msok azonban gy rvelnek, hogy sem Jzus, sem tantvnyai nem hasznltk az arm mara („r”) kifejezst, a grg kriosz („r”) kifejezst pedig csak a korai nemzsid megtrk klcsnztk a pogny grgktl.
Mindenesetre az evangliumok gondos olvassa arra utal, hogy a npek tbbsge Jzust rknt szltotta a csodatvnek (fleg Mt s Mrk evangliumban) vagy a tantnak (mint Lukcs evangliuma) jr tisztelet kifejezsre. gy tnik teht, hogy a legtbb esetben az „r” kicserlhet a magyar „r”-ral, vagy „tant r”-ral, a rsz rtelmnek megvltoztatsa nlkl.


Az Ember Fia
A szinoptikus (egybehangz) evangliumokban (Mt, Mrk, Lukcs) Jzus tbb, mint hatvanszor hivatkozik magra mint az „Emberfira” (armul „bar Nasa”.) Az evangliumokon kvl azonban alig tallunk ilyen hivatkozst. Sokan gy vlik, hogy Jzus Dniel knyve 7:13-ra utalva nevezi magt gy. Ott Dniel ezt rja:
„Ltm jszakai ltsokban, s m az gnek felhiben mint valami emberfia jve; s mne az reg korhoz, s eleibe vivk t. s ada nki hatalmat, dicssget s orszgot, s minden np, nemzet s nyelv nki szolgla; az hatalma rkkval hatalom, a mely el nem mlik, s az orszga meg nem rontatik.”.
A hatvanngy hivatkozs kzl hat kzvetlenl hivatkozik erre s sok msik utal Dniel vilgvgre vonatkoz jelensszer rsra. Sok hittuds szerint az „Ember Fia” kifejezs Jzus ltali hasznlata sszefgg a legrgibb, a Mrk szerinti evanglium 13. (Mrk 13:5) rszben olvashat, az utols idket sejtet rvid lerssal, mely nzet Jzust egy, az apokaliptikus zsidsgot kpvisel igehirdetnek festi le. Ugyanakkor a „bar nasha” kifejezs az armi nyelvben ltalnosan egyszer „ember” rtelemben volt hasznlatos, s emiatt nmelyek azon a nzeten vannak, hogy Jzus sem hasznlta mindig mskppen.

Isten Fia
Az jszvetsg nhny helyen Jzust „az Isten Finak” hvja. Jzus soha nem nevezte magt kzvetlenl gy, br sokszor hivatkozott Istenre mint atyjra. A keresztnyek egyetemesen Isten tnyleges finak, az Isten egyszltt finak (Jn3:16), az Atyval egynek tekintik Jzust az I. niceai zsinat hatrozata (325) szerint is. Ilyen mdon ez a kifejezs egyrtelmen istensgre utal.

A hber Biblia viszont ms rtelmekben is hasznlja az „Isten fia” kifejezst: mennyei, vagy angyali lnyek, Izrael gyermekei, s nmely kirlyok is emltve vannak ezzel a cmmel. Az jszvetsgben nincs arra utals, hogy a korai keresztnyek Jzust brmikor is angyalnak tartottk volna, hanem inkbb, mint Mrk is, Jzust Dvid kirly fiaknt, Lukcs pedig annak leszrmazottjaknt azonostja.

Smuel msodik knyve (7:13-14) azt rja Dvid firl: „…megerstem az kirlysgnak trnjt mindrkk. n leszek nki atyja, s lszen nkem fiam…” Zsoltrok 2:7-ben olvashatjuk: „… n fiam vagy te; n ma nemzettelek tged. Krjed tlem s odaadom nked a Pognyokat rksgl, s Birtokodl a fld Hatrait….” Zsoltrok 89:27: „ gy szlt engem: Atym vagy te; n Istenem (…)! n meg elsszlttemm teszem t s felebbvalv a fld kirlyainl.” Ezek alapjn sok keresztny gy hiszi, hogy ezek s ms szvegek prfciaknt Jzusra, mint Dvid „ama magj”-ra vonatkoznak.

A Biblia utni zsidsgban ezt a nevet gyakran hasznltk becsletes, igaz emberekre, mint az apokrif Sirk 4:10. Salamon Blcsessge 2:17 s a Jubileumok knyve 1:24 Isten minden igaz embert az finak nevez. gy nyilatkozott Philo is, s a Talmud klnbz tanti (rabbik) jelentik ki, hogy az izraelitk jk s hogy k Isten gyermekei.
A Talmudban olvashat egy, Jzus pldjhoz nagyon hasonl trtnetet is: Isten „az n fiam”-nak nevezte Hanina rabbit, aki amellett, hogy szintn csodkat mvelt, kpes volt ellentllni Agrtnak, a dmonok kirlynjnek.
Teht mg egyes tudsok gy vlik, hogy az „Isten Fia” megjells a Galilea-beli csodatevkre vonatkozik, msok pogny eredetet tulajdontanak neki, mint pldul az egyiptomi ptolemaida kirlyok, akik nmelyike magt Zeusz vagy Hliosz (a napisten) finak tekintette. A rmai csszrok egyik hivatalos cme is „Divi Filius”, azaz Isten Fia volt.
Mindezek a pldk arra utalnak, hogy az a hit, hogy Jzus tnylegesen az „Isten Fia” volt, s isteni szrmazsnak az messisi, krisztusi lnyvel val trstsa valjban a keresztnysgnek a zsidsgtl val elszakadsa utn alakult ki, a Kr. u. 4.szzad eltt.

Jzus gyakran az atyjnak nevezte Istent, ami megklnbztete t kornak tbbi rabbijtl. Az armi nyelvben az „atyja fia” kifejezs „bar-Abbas”, ami sok klnbz, ltalnosan nem elfogadott magyarzatnak adott alapot a Barabbs trtnetvel kapcsolatosan
(Mt evangliuma 27:21).

A zsidk kirlya
Ez a cm Jzus letnek kt epizdjban tnik fel. A Mt s Lukcs evangliumaiban dokumentlt nemzedkrend (leszrmazstbla) igazolni ltszik mindkt helyzetet, s gy azok hallgatlagosan rvnyes cmknt vannak elfogadva. Els alkalommal a napkeleti blcsek („Hromkirlyok”) emltettk gy, mikor Herdes kirlytl rdekldtek, mondvn:
„Hol van a zsidk kirlya, a ki megszletett? Mert lttuk az csillagt napkeleten, s azrt jvnk, hogy tisztessget tegynk nki.”
(Mt evangliuma 2:2).
Erre a trvnytudk azt vlaszoltk, hogy Mikes prfta jslsa szerint a zsidk kirlynak Betlehemben kell szletnie:
„De te, Efratnak Bethleheme, br kicsiny vagy a Jda ezrei kztt: belled szrmazik nkem, a ki uralkod az Izrelen; a kinek szrmazsa eleitl fogva, rktl fogva van.”
(Mikes 5:2).
A msodik alkalommal Jzus pern fordul el a kifejezs: „s megkrd t Piltus: Te vagy- a zsidk kirlya? pedig felelvn, monda nki: Te mondod.”
(Mrk 15:2).
Ebbl gy tnik, hogy a Nagytancs (Szanhedrin) megmondta Piltusnak, hogy Jzus magt gy nevezte. Piltus ezutn elrendelte, hogy a kereszten lv vdcmtbla (titulus crucis) szvege „Nzreti
Jzus, a Zsidk Kirlya” legyen armi, latin s grg nyelven. A latin szveg "Iesus Nazarenus Rex Iudaeorum" volt, innen szrmazik a Jzus keresztre fesztst brzol sok kpen lthat INRI betsz.

A Krisztus a Kirly cm egy rmai katolikus teolgibl szrmaz kifejezs, ami arra utal, hogy Krisztusnak az letnk minden megnyilvnulst uralnia kell, a politikai letet is belertve – emiatt ez a szekularizmus, azaz a vallstalan politikai kultra ellenttt kpviseli.

|