A Stn (hberl: szatan, eredeti jelentse: ellenfl vagy vdl; grgl σαταν szatan, arabul: شيطان sajtn) a zsid, keresztny s az iszlm vallsban szerepl alak. Tallkozunk vele a Bibliban, a Kornban s egyes apokrif iratokban. Az szvetsgben csak egy-kt emlts trtnik rla, Jb knyve kivtelvel, ahol az egyik fszerepl Isten szolgjaknt.
Az jszvetsgben ezzel szemben Jzus s az apostolok igen gyakran emltik, azonban itt is csupn kt apr felvilgostst kapunk a kiltrl. Eszerint lzad, bukott angyal, aki Isten s az emberisg ellensge. A keresztnysg modern irnyzatai szerint nem valsgos szemly, hanem a szvnkben lak gonoszsg szimbluma.

A Biblia szerint a Stn azonos az „rdggel” (vagyis az rdgk fejedelmvel). A kzpkor ta gyakran azonostjk Azazellel, Belzebubbal, Belillal, Samaellel, Mefisztval, Luciferrel s a Bibliban vagy a pogny mitolgikban szerepl ms dmonokkal s istenekkel is. A Biblibl vett kifejezsekkel gyakran nevezik Ksrtnek, a Gonosznak, e vilg istennek, hazugsgok atyjnak, a sttsg fejedelmnek is.

A nevt egyes keresztny egyhzak szhasznlatban nvel nlkl hasznljk, pl.: Stn Isten ellensge. A Stn kiltrl a Biblia mindssze nhny helye ad rvid tjkoztatst.
Az szvetsg csak kt helyen emlti a Stn nevt.
A Krnikk knyvben a Stn mint Izrel npnek ellensge, rveszi Dvid kirlyt, hogy megszmllja a npt. Dvid ezzel kivvja Isten haragjt, aki dgvsszel sjtja Izrelt. A krniks (az i. e. 3. szzadban) a Stnt nllan cselekv lnynek brzolja. Ezzel szemben Smuel knyvben, ahonnan a trtnetet vette, maga Isten manipullja Dvidot.
A Stnrl alkotott elkpzelsek megvltozsa valsznleg a zoroasztrianizmus, a jsg s a gonoszsg kt istene kzdelmt tant perzsa valls hatsa.A katolikus s ortodox knonban szerepl Blcsessgek knyvben szerepel a kvetkez fontos megllapts:
„A stn irigysge rvn azonban a vilgba jtt a hall, s akik vele tartanak, azok megtapasztaljk.”
(Blcs. 2:24)

Stn nevei a Bibliban:
Az evangliumokban Jzus, a levelekben pedig az apostolok tbbszr is emltik a Stn nevt. Jzus negyven napig a pusztban bjtl, hogy megkzdjn az rdg ksrtsvel, akit Stnnak nevez (Mt evangliuma 4:10). Egy alkalommal ugyanakkor a tantvnyt, Ptert is Stnnak nevezi! (Mrk evangliuma 8:33) Mskor Belzebubrl, az rdgk fejedelmrl (Mt 12:27), illetve az rdgrl s az angyalairl (Mt 25:41) beszl.

A Stn szemlynek kiltrl az jszvetsg kt helyen ad nmi informcit. Pl apostol a 2. korintusi levlben azt mondja, hogy „a stn a vilgossg angyalnak tetteti magt” (II.Kor. 11:14). A Jelensek knyvben pedig Jnos apostol az denkertben dmot s vt bnre csbt kgyval azonostja a Stnt:
„Levetettk a nagy srknyt, ama rgi kgyt, aki maga az rdg, a stn, aki tvtra vezeti az egsz vilgot. A fldre vetettk, s vele egytt letasztottk angyalait is.” (Jelensek knyve 12:9)
A bukott angyalokrl emlts tallhat kt apostoli levlben is (Pter msodik levele 2:4 s Jds levele 1:6). A bukott angyalok trtnete babilniai eredet lehet.

A fenti rvid megjegyzsekbl kvetkeztetve teht azt mondhatjuk, hogy a Bibliban ktfle Stnrl van sz. Az egyik az Istent szolgl „vdl angyal” a Jb knyvben. A msik eredetileg Isten valamifle fejedelemtrsa volt (sajt angyalai voltak!), de kisebb volt Istennl, ezrt irigysg tmadt benne. gy el kellett hagynia a mennyet s a fldn (a "vilgban") tevkenykedik, a hallt terjeszti, s az embereket is e tevkenysge kvetsre brja, vonz, "angyali" klsejvel megtvesztve ket.

A Bibliban ezenkvl mg mintegy tucatnyi helyen esik emlts a gonosz erk fejedelmrl a kvetkez elnevezsekkel: Azazel, Belzebub, Belil, rdg, a vilg fejedelme, e vilg istene, az Isten hegyrl levetett kerub (Ezekiel knyve 28:12-19).
Azt is megtudjuk rla, hogy Isten meg fogja semmisteni. (Jelensek knyve 20:10)

1.
Az szvetsgi hber Stn nv az jszvetsgben, valamint a Septuagintban is szerepel grg betkre trt formban. Az jszvetsgben 36-szor tallhat meg ebben a formban, a Septuagintban csak egy-kt esetben.
Hatrozott nvel nlkl ltalnos rtelemben jell ellensget: I. Kir 11:14,23,25-ben Salamon politikai ellenfeleit jelenti, a IV. Mz 22:22-ben az r angyalt, aki ellenkezett Blmmal, a Zsolt 109:6-ban emberi vdolt.
Hatrozott nvelvel, „az Ellensg" formban szemlynvv vlik s a gonoszsg fejedelmt jelli. A Septuaginta azonban a legtbb esetben diabolosznak fordtja, melynek jelentse vdol, rgalmaz. Az jszvetsg 33 esetben jelli ezzel a szval, ilyenkor hatrozott nvelvel- a Vdol.

2.
Az rdg - a magyar Biblink elssorban gy fordtja a diabolosz szt, ezen kvl a grg daimonion vagy daimon szt is. Az utbbit tbbes szmban is, ekkor gonosz seregeket jell. A daimonion vagy daimon eredetileg istensget, termszetfeletti lnyt jelent. Az jszvetsg csak negatv rtelemben, gonosz lelkeket jellve alkalmazza. Szkratsz viszont pozitv rtelemben a lelkiismeret jellsre hasznlta. Az szvetsgben a hber sd, sdim sz szolgl a gonosz llek, lelkek jellsre. V. Mz 32:17, Zsolt 106:37

3.
A Belil nv hber eredet, jelentse: rtktelen, haszontalan, gonosz. Nem szemlynv, m idvel alkalmass vlt a Stn szemlynek jellsre. Rendszerint „fiai, gyermekei” hozzttellel (I. Sm. 2:12). A Septuaginta gyakran diabolosznak fordtja a hber belilt, ami jelzi, hogy az kori fordtk is Stn egyik nevnek tekintettk.
A Nhum 1:15-ben Krolyi semmirekellnek fordtja a hber belilt. A szvegsszefggsbl viszont kiderl, hogy Stnrl van sz, teht a Belil meghagysa helyesebb lenne. Az jszvetsgben a II.Kor 6:15-ben tallhat a kifejezs.

4.
A Belzebub nv csak az jszvetsgben fordul el Beelzelbul formban (Mt 12:24-27), a sz hber eredet, a pogny istensg Bal-Zebub utn, amely Ekron filiszteus vrosban volt hasznlatos (II. Kir. 1:2,16). A pogny isten neve idvel a Stn egyik nevv vlt a zsidsgban, s innen kerlt az evangliumokba is.

5.
Az Azzel csak Mzes III. knyvben fordul el (8,10,26). Egyrtelmen az r ellenlbast jelli, nok knyvben (i. e. II-I sz.) a lzad angyalok vezrt nevezi gy. Ezt kveten kerlt t a vallsos kztudatba, mint a Stn egyik neve.

|