A Biblia keletkezse
A Biblit vszzadokkal Jzus szletse eltt rtk hith zsidk tbbnyire hber nelven. Az els 39 knyvet szvetsgnek nevezik. Az utols 27 knyvet keresztnyek rtk, grgl, ezt jszvetsgknt ismerjk. A bels bizonytkok s a legrgibb hagyomnyok azt mutatjk, hogy ezt a 66 knyvet tbb mint 1600 ven keresztl rtk. Akkor kezdtk el, amikor Egyiptom volt a legnagyobb hatalom, s akkor fejeztk be, amikor Rma uralta a vilgot.

Tbb mint 3000 vvel ezeltt, mikor a Biblia rsa elkezdtt, Izrael csupn egy kis nemzetet alkotott a sok kzel-keleti np kztt. Istenk Jahve(JVHV) volt, mg a szomszdos npek az istenek s istennk zavarba ejt sokasgt tiszteltk. Abban az idben nem csak az izraelitknak volt vallsos irodalmuk. Ms nemzetek is rtak olyan knyveket, amelyek vallsukat s nemzeti rtkeiket tkrztk vissza. Pldul az akkd Gilgames-eposz Mezopotmibl s a Ras Shamra hskltemnyek, amelyek ugariti nyelven szlettek (ezt a nyelvet egykor a mai Szria szaki rszn beszltk), ktsgtelenl nagyon npszerek voltak. A korszak hatalmas irodalmhoz tartoztak a klnbz sumr istensgekhez szl himnuszok s az akkd prftai munkk.

Ezeknek a kzel-keleti mveknek azonban kzs lett a sorsuk. Feledsbe merltek, st mr azokat a nyelveket sem beszlik, amelyeken rdtak. Ltezskrl csupn az elmlt vekben szereztek tudomst az archeolgusok s a nyelvszek, s akkor fejtettk meg, hogyan lehet elolvasni ket. Ugyanakkor a hber nyelv Biblia els knyvei egszen napjainkig fennmaradtak, s mg mindig sokan olvassk ket. Az a tny azonban, hogy ez az irodalom nagyrszt feledsbe merlt, mg a hber Biblia fennmaradt, azt jelzi, hogy a Biblia ezektl jelentsen klnbzik.

A Biblia tovbb lse egyltaln nem volt magtl rtetd dolog. Azok a csoportok, amelyek kzremkdtek ltrejttben, olyan komoly nehzsegekkel nztek szembe, hogy ennek a knyvnek a fennmaradsa napjainkig valban figyelemremlt. A Krisztus eltti idben azok a zsidk, akik a Hber Iratokat (az szvetsget) rtk, egy viszonylag kis nemzetet alkottak. Ltk bizonytalan volt a kizrlagos hatalomrt ismtelten sszetkz ers politikai llamok kztt.

A nemzetek egsz sorval kellett Izraelnek megkzdenie a fennmaradsrt, gy pldul a filiszteusokkal, a mobitkkal, az ammonitkkal s az edomitkkal. Abban az idben, amikor a zsidk kt kirlysgra voltak felosztva, a kegyetlen Asszr Birodalom gyakorlatilag eltrlte a fld sznrl az szaki kirlysgot, a Babiloniak pedig leromboltk a dli kirlysgot, s az embereket fogsgba hurcoltk, amelybl 70 vvel ksbb csak egy maradk trt vissza hazjba.

St, lteznek az izraelitk kiirtsra tett ksrletekrl szl beszmolk is. Mzes napjaiban a fra elrendelte, hogy minden jszltt izraelita fit meg kell lni. Ha ez sikerl, a zsid np kihalt volna (2Mzes 1:15-22). Sokkal ksbb, a zsidk perzsa uralom alatt letbe lptettek egy olyan trvnyt, amelynek clja a zsidk kiirtsa (Eszter 3:1-15). Ennek a tervnek a kudarct mg ma is nneplik a zsid Purim nnepen.

Amikor a zsidk Szria alattvali voltak, IV. Antikhos kirly minden ervel megprblta hellenizlni a nemzetet, knyszerteni akarta ket, hogy grg szoksokat kvessenek s grg isteneket imdjanak. sem jrt sikerrel. Mialatt a krlttk lv npcsoportok egyms utn tntek el a vilg sznpadrl, a zsidsg ahelyett, hogy kihalt vagy beolvadt volna, fennmaradt, s vele egytt fennmaradtak a Biblia Hber Iratai is.

Azok a keresztnyek, akik a Biblia msodik rszt (az jszvetsget) ksztettk, szintn elnyomott csoportot alkottak, Jzust, megfesztettk s kvetit a zsid vezetk Palesztinban megprbltk elhallgattatni. Amikor pedig a keresztnysg ms terletekre is kiterjedt, a zsidk ldztk ket, hogy ezzel is akadlyozzk a misszionriusi munkt
(Cselekedetek 5:27, 28; 7:58-60; 11:19-21; 13:45; 14:19; 18:5, 6).

Nr idejben a rmai hatsgok kezdetben trelmes magatartsa megvltozott. Tacitus azzal bszklkedett, hogy a zlltt csszr vlogatott knzsokat tart kszenltben a keresztnyek szmra. Ettl kezdve f bn volt keresztnynek lenni. I. sz. 303-ban Diocletianus csszr a Biblia elleni kzvetlen csapsra kszlt. A keresztnysg kiirtsra tett erfesztsei sorn elrendelte, hogy minden keresztny Biblit el kell getni.

Az elnyomsra s a npirtsra tett ezen erfesztsek valdi veszlyt jelentettek a Biblia fennmaradsra. Ha a zsidk arra a sorsa jutottak volna, mint a filiszteusok s a mobitk, vagy ha a zsid s a rmai hatsgoknak sikerlt volna kiirtani a keresztnyeket, ki rta s rizte volna meg a Biblit? Szerencsre a Biblia rzi - elszr a zsidk, azutn a keresztnyek - nem tntek el a fid sznrl, s a Biblia fennmaradt.

A Biblia azoknak a knyveknek a gyjtemnye, amelyeket a zsidsg s a keresztnysg Istentl sugalmazottnak s ennek okn szenteknek fogad el, s mint ilyeneket a hit s az erklcs terletn mrcnek tekint. A Biblit szent jellegbl kifolylag Szentrsnak is nevezik. A zsid s a keresztny Biblia terjedelme nem azonos, mert a Biblia knyveit meghatroz knont nem egyformn hatroztk meg. gy a hber Biblia – a Tanakh – azokat az Izrael npnek adott isteni kinyilatkoztatsokat tartalmazza, amelyek a keresztnysg eltti idben, Izrael vallsi kzssgben keletkeztek.
A keresztnysg is szentnek s sugalmazottnak vallja a zsidsg Biblijt, de mellettk ugyanilyen isteni tekintlyt s ktelez mrct tulajdont azoknak az 1. szzadban keletkezett rsoknak, amelyek Jzus letrl s tantsrl tanskodnak, s amelyeket az apostolok vagy ezek tantvnyai rtak. gy a keresztnysg kt rszre osztja a Biblit: a zsid Biblit magban foglal szvetsgre (testamentum) s az apostoli rsokat tartalmaz jszvetsgre (jtestamentum).
Szcikknkben a keresztny Biblit trgyaljuk. A zsid Biblirl lsd a hagyomnyos zsid teolgihoz kapcsold Tanakh, illetve a nemzetkzi tudomnyos kutats nzpontjt tkrz Hber Biblia szcikkeket.

A Biblia kt f rszbl ll: szvetsgbl s jszvetsgbl (ms nven: testamentumbl s jtestamentumbl). Az - s jszvetsg megjells Isten Izraellel (Mzes msodik knyve 24,8 alapjn) s a keresztny egyhzzal kttt szvetsgre utal (Mt evangliuma 26,28 szerint), a latin „testamentum” (azaz „rksg”) sz pedig azt fejezi ki, hogy ezek az rsok szent hagyatkok, amiket a keresztnyek hite szerint Isten Izraelre s az skeresztny egyhzra hagyott. A „testamentum” elnevezst a Vulgata (a Biblia latin nyelv fordtsa) nyomn hasznljk.

Mg az szvetsg az Izrael npvel kttt szvetsg keretn bell adott kinyilatkoztatsokat (Isten cselekedeteit s prfti ltal kzlt zeneteit) rkti meg, addig az jszvetsg a keresztny egyhzzal kttt szvetsg keretn bell kzlt kinyilatkoztatsokat (Jzus lett, az segyhz tapasztalatait, az apostoli tantsokat, az egyhz tovbbi tjra vonatkoz jvendlseket) tartalmazza. Egyes trtnetek, prfcik tbbszr is – esetleg klnbz nzpontbl s rtl – szerepelnek a Biblia klnbz knyveiben. Egyes rszek a lehet legnagyobb tmrsgre trekedve adnak informcit a trtnelmi esemnyekrl, mg ms rszek mvszi rajzolatot nyjtanak az ember s kor termszetrl (pldul: szerelemrl).

Az szvetsg 39 (zsid Biblia s a Protestns szvetsg) vagy 45 illetve 46 knyvet (a katolikus fordts tartalmazza a Makkabeusok I-II. knyvt, Tbis knyvt, Judit knyvt, a Blcsessg knyvt, Jzusnak, Sirk finak knyvt s Bruk knyvt, amelyek a protestns fordtsban nincsenek meg; Jeremis knyvt s Jeremis siralmainak knyvt pedig nha egynek, nha kettnek szmtjk), az jszvetsg pedig 27 iratot tartalmaz.
A Biblia knyvei mintegy 1500 esztend folyamn, az Kr. e. 2. vezredtl az Kr. e. 4. szzadig Izrael npe krben, a Kr. u. 1. szzadban pedig az skeresztny egyhz krben keletkeztek. A hagyomny szerint krlbell negyven szemly rta a Biblia knyveit; voltak kzttk papok, kirlyok, orvosok s egyszer kzemberek is.
A bibliai knyvek rgebben folyamatos szvegt az ttekinthetsg rdekben szerkezetileg tagoltk. Ez els lpsknt azt jelentette, hogy az egyik canterbury rsek, az 1228-ban elhunyt Stephen Langton az iratokat fejezetekre (rszekre) osztotta. Majd szzadokkal ezt kveten az egyes fejezeteket versekre bontottk. Az testamentum kapcsn ezt a munkt az 1541-ben meghalt Santes Pagnino, az jszvetsget illeten pedig 1551-ben Robertus Stephanus vgezte el.

A Biblia knyveit a 16. szzadban, az els nyomtatott bibliakiadsok idejn szmozott fejezetekre s gynevezett versekre osztottk, amelyeket szintn szmok jellnek (pldul Mt evangliuma 26,28; azaz Mt evangliuma 26. fejezet, 28. vers).
A fejezetek ltalban a bibliai knyvek tartalmilag elklnl nagyobb egysgeit vlasztjk szt, mg a versek ltalban mindenfle tartalmi szempont nlkl megllaptott nhny mondatos szakaszok, amelyek a mondatok knnyebb visszakereshetsgt s a klnbz bibliai rszek kztti kereszthivatkozsok (konkordancia) ksztst szolgljk.
A versek szmozsa a katolikus s protestns bibliakiadsokban megegyezik. A verseket kvet kereszthivatkozsok viszont az egyes bibliakiadsokban eltrnek, s nem is minden kiadsban tallhatak meg.

A keresztny hvk krben a hagyomnyos nzet az, hogy a Biblia megrsa Isten vezrletvel trtnt, s gy az igazsgot sz szerint vagy tvitt rtelemben kzvetti az emberisgnek. Az utbbi idkben sok keresztny nzett ersen befolysoltk az n. bibliakritikusok, s ezen vltozs ellenhatsaknt egy fundamentalista irnyzat is kialakult, amelynek f clja a Biblia sz szerinti tkletessgnek bizonytsa.
Idvel a Biblia rtelmezse vlt a protestns s a katolikus felekezetek kztti hagyomnyos klnbsgek kulcspontjv. Mg elbbiek gy hiszik, hogy a Biblia nmagrt beszl, utbbiak azt tartjk, hogy az Egyhz feladata a Biblit megfelelen rtelmezni.

Az els teljesen magyar nyelvre fordtott Biblia a Vizsolyi Biblia volt
(Kroli Gspr, 1590.)
|